دیه سمحاق
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
دیه سمحاق
نوشته شده در دو شنبه 5 دی 1401
بازدید : 98
نویسنده : رایا هستم

دیه سمحاق
دیه اقسام گوناگونی نظیر دست، پا، بویایی، دیه جراحات و... دارد، ولی در اکثر موارد در دعاوی کیفری جنایات بر نفس موجب جراحتی بر بزه دیه می گردد. بنابراین قانونگذار دیه کلیه سطوح از جراحات و آسیب ها به نفس را در قانون در نظر گرفته و برای هر عضو دیه متفاوتی پیش بینی کرده که یکی از آن ها دیه سمحاق است.
بر اساس بند 4 ماده ی 709 قانون مجازات اسلامی دیه سمحاق یعنی جراحتی که به پوست نازک روی استخوان برسد. پس در صورتی که جنایتی باعث زخم یا جراحت عمیقی گردد که به پوست استخوان برسد، به آن دیه یا جراحت سمحاق گفته می شود.
اقسام دیه سمحاق و مقدار آن
میزان مالی که به عنوان دیه تعیین می گردد بر اساس نوع جراحت و یا عضو آسیب دیده متفاوت می باشد، پس در دیه سمحاق مقدار دیه با توجه به عضوآسیب دیده اعم از سر و صورت، دست، پا و.. متفاوت است.
دیه سمحاق سر وصورت
بر اساس ماده ی 709 قانون مجازات اسلامی، دیه سمحاق جنایت بر سر و صورت چهار درصد دیه کامل است. مثلا چنانچه شخصی توسط چاقو، جراحتی عمیق بر گونه فردی دیگر ایجاد کند که این جراحت به پوست نازک استخوان برسد، چهار در صد دیه کامل معادل بیست و چهار میلیون تومان به مجنی علیه تعلق خواهد گرفت.
دیه سمحاق بدن
دیه سمحاق بدن به غیر از دست و پا بر طبق ارش دیه محاسبه می گردد و دیه دست و پا دو در صد از دیه کامل است. مثلا دیه زخمی شدن یک دست معادل دوازده میلیون تومان است که شخص بزهکار وظیفه دارد آن را به بزه دیده پرداخت کند.
ارش میزان دیه ای است که در قانون یا شرع اسلامی تعیین نگردیده است و میزان آن با توجه به نظر کارشناس و پزشکی قانونی مشخص می گردد.
دیه سمحاق بند انگشت
چنانچه جنایت وارده شده باعث جراحت عمیقی در یکی از بند انگشتان به جز شست گردد، مقدار دیه ی آن در جراحت سمحاق به مقدار 4، 3 هزارم دیه کامل، و دیه شست 4، 2 هزارم دیه کامل خواهد بود.
عوامل افزایش دیه سمحاق

  • چنانچه مقدار جراحت وارده موجب آشکار شدن استخوان یا حتی شکستگی استخوان گردد.
  • چنانچه بعد از بهبودی آثار جراحت باقی بماند و موجب نقصان زیبایی گردد.
  • اگر در جنایت صورت گرفته، اعضای اطراف عضو اصلی دچار آسیب شوند. مثلا چنانچه در یک ضربه چاقو 2 بند انگشت زخمی شوند، دیه ی هر بند انگشت به طور جداگانه محاسبه می گردد.



:: برچسب‌ها: دیه,دیه سمحاق,دیه سمحاق سر و صورت,دیه سمحاق بند انگشت ,



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: